Douglas Coupland: Het extreme nu

door Folio

(GONZO) Douglas_Coupland_Wikimedia-624x760

Douglas Coupland

In Gonzo (circus) #130 staat een artikel over de Canadese schrijver Douglas Coupland, maar dat gaat opvallend genoeg niet per se over zijn boeken. Coupland vergaarde zijn bekendheid met de roman Generation X: Tales for an Accelerated Culture (1991), waarmee hij niet alleen het begrip Generation X lanceerde, maar ook McJobs; twee termen die inmiddels gemeengoed zijn geworden. Opvallend genoeg werd het boek onbedoeld een roman: Coupland wilde eigenlijk een non-fictiewerk schrijven over de generatie ná de babyboomers. In de romans die daarop volgen weet hij bijvoorbeeld de nerveuze sfeer rond de internetcultuur te vangen; twee keer zelfs, één keer in de jaren 1990, waarin het internet nog niet zo groot is als nu, en één keer in onze moderne tijd. Recent verscheen Bit Rot, een verhalenbundel met observaties en fantasieverhalen. Begin september werd er onder dezelfde naam, Bit Rot dus, een tentoonstelling geopend in Witte de With Center for Contemporary Art (Rotterdam). Coupland is namelijk ook beeldend kunstenaar. Te zien op de expositie zijn onder meer een sculptuur die op een levensgroot speelgoedsoldaatje lijkt, en foto van een door de schrijver/kunstenaar bewerkt exemplaar van Generation X dat nu een wespennest lijkt. Er wordt gereflecteerd op historische gebeurtenissen, maar ook op het nu. De derde etage van de expositieruimte is gewijd aan Slogans for the 21st Century: op de muren zijn slogans geschreven over het hoe te combineren van ons online- en offline-bestaan. Daar zitten prikkelende stellingen bij, zoals ‘I miss my pre-internet brain’. Er zullen nieuwe vormen van cultuur ontstaan, andere consumptiepatronen, en nieuwe relaties met verleden en toekomst. Dat is niet erg, toont Coupland met The Living Internet. Dat werk bestaat uit bewegende sculpturen, die op robotstofzuigers zijn bevestigd. Samen zijn zij een verbeelding van het zoekgedrag van de moderne mens. Wie of wat is het populairst? Dat blijkt een kat te zijn. Of zoals een van de slogans voor de 21e eeuw luidt: ‘Wow. Whoops. Sorry. I just lost two hours inside a YouTube Kitten Warp.’
Dit is een samenvatting. Het hele artikel van Theo Ploeg kan in Gonzo (circus) #130 gelezen worden. De expositie is nog tot januari 2016 te zien.

Theo Ploeg in Gonzo.

Bestel: http://www.gonzocircus.com/abonneren/